Mindfulness
Trainingen

Data
Mindfulness
Trainingen

25

September 2018

Mindfulness Training
Duur: 8 bijeenkomsten
Klik hier voor de specifieke trainingsdagen
  1. Donderdag 6 September
  2. Donderdag 13 Septemberi
  3. Donderdag 20 September
  4. Donderdag 27 September
  5. Donderdag 4 Oktober
  6. Donderdag 11 Oktober
  7. Donderdag 18 Oktober
  8. Donderdag 25 Oktober
19

Januari 2019

Mindfulness Training
Duur: 8 bijeenkomsten
Klik hier voor de specifieke trainingsdagen
  1. Donderdag 17 Januari
  2. Donderdag 24 Januari
  3. Donderdag 31 Januarii
  4. Donderdag 7 Februari
  5. Donderdag 14 Februari
  6. Donderdag 21 Februari
  7. Donderdag 28 Februari
  8. Donderdag 7 Maart

Mindfulness is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Met mindfulness leer je open, aandachtig en zonder oordelen door het leven te gaan. Je gaat stap voor stap ervaren dat hoe meer je mindfulness beoefent hoe meer tevredenheid, ontspanning en geluk je in je dagelijks leven ervaart. En dit is geen loze belofte, maar wetenschappelijk aangetoond!
Waarom mindfulness?

Iedereen kent wel momenten van ‘niet aandachtig zijn’. Let maar eens op hoe vaak we op routine draaien terwijl we tegelijkertijd druk bezig zijn met het verleden en/of de toekomst. In situaties van stress, ongemak of ziekte is de neiging hiertoe meestal groter. Hierdoor zijn we vaak niet meer in contact met onszelf. Dit kan leiden tot lichamelijke en/of psychische klachten.

Je gaat naargelang de Mindfulness Training steeds meer de positieve effecten ervaren van het beoefenen van mindfulness. Mentale processen zoals beoordelen, vergelijken, analyseren, controleren, onderdrukken gaan naar de achtergrond verdwijnen. Mindfulness leert je met open, nieuwsgierige, niet oordelende en onderzoekende houding naar alles te kijken wat zich aandient. Met als natuurlijk gevolg een afname van stress.

Mindfulness bestaat al duizenden jaren. Net zoals Boeddha ‘spontaan’ zijn eigen inzichten kreeg, kun jij met mindfulness jouw eigen inzichten ontwikkelen om ze vervolgens met volle bewustzijn toe te passen in jouw leven. Mindfulness is een tool, die eind jaren ’70 van de vorige eeuw in de VS is ontwikkeld, en anno nu over de hele wereld wordt toegepast om mensen meer rust, gezondheid en opmerkzaamheid (focus) te geven. Deze uit de VS komende wetenschappelijk gevalideerde Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) wordt toegepast tijdens deze Mindfulness Training.

Mindfulness beoefenen

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt oefenen. Dit ontwikkel je niet door er over te lezen, of door er van anderen over te horen. Zwemmen leer je ook niet door erover te lezen, maar door het water in te gaan. Mindfulness toepassen in je leven ontwikkel je door het te beoefenen. Elke dag, elk moment opnieuw. Dit blijkt veel voordelen te geven. Mensen met (werk)stress worden zich bewust hoe stress hen beïnvloedt. Zij leren vaardiger met stress om te gaan, en tijdig te stoppen met 'doen', 'doen', 'doen'. Mensen met gezondheidsklachten leren vaak beter omgaan met de 'weersomstandigheden' in hun leven; zich daar niet langer tegen te verzetten of al teveel over te piekeren.

In de training worden meditatie-, yoga- en bewustzijnsoefeningen aangereikt waarmee de deelnemers hun aandacht kunnen trainen en zij een vriendelijke, milde en nieuwsgierige houding naar zichzelf en naar anderen kunnen ontwikkelen. Mindfulness gaat over je open stellen voor alles wat er zich in je leven aandient (steeds weer in het huidige moment) en dit met open aandacht te bekijken. Hierdoor ontstaat er geleidelijk bewustzijn van de verschillende (stress)patronen en automatische piloten waar we in ons leven vaak op varen. Herkenning hiervan geeft ruimte om (andere) keuzes te maken.



Als je last hebt van één van de volgende symptomen: stress, psychosomatische symptomen, angst, burn-out, chronische spanning, laag zelfbeeld, moeite met grenzen aangeven, veel piekeren/denken, onrust en gejaagdheid, spanning, prikkelbaar, boos, verdrietig, je wordt geleefd.
Maar ook als je op het eerste gezicht alles in huis hebt voor een gezond en gelukkig leven (je eet gezond, sport regelmatig, hebt een goede baan en een fijn gezin), en toch een algemeen gevoel van 'onbehagen' en/of 'onrust' hebt.
Mogelijk zit je met zingevingsvragen en vraagt je af 'is dit het nou?'. Of je denkt regelmatig 'ik zou me gelukkig moeten voelen, maar toch knelt er iets!'. De Mindfulness Training kan helderheid en inzicht geven in waar het knelt.
Levenscrisis of een grote verandering in je leven zoals een kind krijgen, overlijden van een dierbare, midlife crisis, 30-gers dilemma, etc. Tijdens de Mindfulness Training krijg je de tools om keerpunten in je leven bewust en gezond door te lopen.

Wat zeggen deelnemers over de training?

  • V.W.
    "Een training die heeft geleid tot wezenlijke verandering in mijn leven. Mijn manier van denken is positief veranderd waardoor ik het gevoel heb dat ik vrijer in mijn leven sta.
    Daniël is een rustige & gepassioneerde trainer! Deze training is voor iedereen een aanrader, zou eigenlijk verplicht op school gegeven moeten worden;-)"
    V.W.
  • Marlies
    "Ik begon de training met als doel mezelf terug te vinden. Tijdens de training kwam ik mijzelf af en toe goed tegen en sloot de acht weken af als een verbeterde versie van mijzelf!"
    Marlies
  • - R.
    "De Mindfulness Training van Aware & Awake was elke keer weer een oase van rust, een grote hulp, een verademing, cadeau aan wijze lessen en dat alles in een omgeving van vertrouwen en veiligheid . Na elke les had ik een stabiel gevoel en het was zelfs positief emotioneel op momenten. Daniel weet de training op te bouwen op een manier die niet opgejaagd voelt, of voelt als een druk. Hij leerde mij in 't nu te komen en te blijven. De Mindfulness Training gaf me inzicht in m'n eigen patronen, handvatten om deze te doorzien en hier iets mee te doen. Absoluut een must voor elk persoon!"
    - R.
  • - J.
    Ik kan Aware & Awake van harte aanbevelen als je van plan bent een 8 weekse cursus Mindfulness Based Stress Reduction te volgen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de lessen professioneel, leerzaam en effectief van aard zijn, maar toch ontspannen. Daarbij komt nog dat Daniel zelf een sympathieke en begripvolle persoonlijkheid is die zijn eigen enthousiasme goed kan uitdragen naar de cursisten.
    - J.
  • - Anne-Marie
    "Het volgen van de Mindfulness Training was een positieve ervaring voor me. Voor die tijd deed ik al een yoga en meditatie, dus dat waren geen nieuwe dingen voor me. Ook leefde ik al redelijk in het 'hier en nu'. Desondanks wilde ik de Mindfulness Training volgen omdat ik in het dagelijks leven veel onrust bij me had. In de training heb ik toch nieuwe dingen geleerd die mijn leven verbeterden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het bewust leren stilstaan bij o.a. negatieve of stressvolle ervaringen: wat doet dat met me en hoe kan ik daar anders mee omgaan? De theorie daaromheen - die er ook bij hoorde, want ik kreeg een uitgebreid werkboek - deed me begrijpen wat er in mijn lichaam gebeurt. Maar in het bijzonder de factoren die het 'leven met open aandacht' positief beïnvloeden, deden bij mij het kwartje doorvallen. Ik leerde er mild te zijn naar mezelf toe en het streven los te laten. En dat alles onder de bezielende en enthousiaste begeleiding van Daniel Schotborgh."
    - Anne-Marie

Voordelen

  • 100%

- Je ervaart de kracht van het NU: aanwezig zijn in 't hier en nu.

- Angst, paniek en piekerklachten nemen af.

- Somberheid en depressieve klachten nemen af.

- Relaties worden beter, je kunt je eigen verwachtingen gaan overstijgen.

- Loslaten en situaties aanvaarden zoals ze zijn wordt makkelijker.

& effecten

  • 100%

- De weerbaarheid tegen stress neemt toe.

- Het gevoel van compassie voor jezelf en omgeving groeit.

- Focus, productiviteit en creativiteit nemen toe.

- Mindfulness wordt je sleutel tot zelfinzicht

- Het weer kunnen horen van je innerlijke stem.


1
Studiebelasting
De Mindfulness training bestaat uit 8 bijeenkomsten van elk 2,5 uur. Het hart van de training is echter de dagelijkse beoefeningen thuis. Per dag ben je ongeveer 30 tot 60 minuten aan het oefenen en hiermee wordt je aandacht en opmerkzaamheid getraind.
Het hart van de training ligt in de beoefening en het doen van de dagelijkse opdrachten en oefeningen. Hierin speel je een krachtige rol in het eindresultaat. Je ontwikkeld en leert nieuw gedrag en eigenschappen. Autorijden leer je ook niet uit een boek, maar maak je rijuren. Iedereen kan dit leren
2
Data en locatie

Tijdstip: 19:00-21:30

Data : 2018; Donderdag 6 September, Donderdag 13 September, Vrijdag 21 September, Vrijdag 28 September, Vrijdag 5 Oktober, Donderdag 11 Oktober, Donderdag 18 Oktober, Donderdag 25 Oktober

Locatie : Willem Barentszstraat 1, 3124 LC Schiedam

3
Interessante informatieve links
Zie nog meer video's bij 'inspiratie'
4
Kosten

€450,- (€50,- vroegboekkorting bij aanmelding voor 26 Augustus 2018)

5
Vergoeding Mindfulness
In 2015 startten verzekeraars (o.a. VGZ, Univé, Umcz, IZA Gezond Samen en IZA Overig) met de vergoeding van mindfulness bij burn-out klachten in het aanvullende pakket. De vergoeding zal rond de € 350 per cliënt zijn (check de polis voor het precieze bedrag). Het betreft een tegemoetkoming in de kosten van een 8-weekse MBSR of MBCT voor verzekerden van 18 jaar en ouder met burn-outklachten. Voorwaarden: de MBSR of MBCT moet gegeven worden door mindfulnesstrainers die VMBN lid categorie 1 zijn. Ook moet de deelnemer een verwijsbrief van huisarts of bedrijfsarts hebben. De verwijsbrief kan de deelnemer samen met de factuur van de trainer meesturen naar de verzekeraar.

Overzicht zorgverzekeraars
Op www.zorgwijzer.nl  staat een overzicht van zorgverzekeraars die in 2017 een (deel van) Mindfulness Training vergoeden.

Andere mogelijke routes

Via werkgever

Bijna alle werkgevers hebben een budget preventie, een ziekteverzuimbudget en /of een budget persoonlijke ontwikkeling. Ook kan er binnen grotere organisaties een beroep worden gedaan op bedrijfsmaatschappelijk werk. Mogelijk is de werkgever bereid te investeren in mindfulness door de Landelijke campagne: Herken de druppel, check je werkstress, www.campagne.arboineuropa.nl.

Via Arbodiensten
Werkgevers via arbodiensten benaderen, via bedrijfsartsen en brancheorganisatie (bv. BOA, Arbouw) is een mogelijkheid.

Via UWV
Het is de moeite waard voor mensen met een uitkering om te onderzoeken of het UWV een deel van de kosten voor een training kan betalen. Van belang is dan goed te motiveren hoe een mindfulnesstraining kan bijdragen aan het (sneller) vinden van een baan en aan het goed blijven functioneren in een baan.

Via gemeente
Het ondersteunen van mantelzorgers is voor veel gemeenten een speerpunt nu door de bezuinigingen in de zorg veel zorgtaken op de schouders van mantelzorgers komen. Je kunt een beroep doen op WMO gelden. Sommige zorgverzekeraars vergoeden ook een deel van een MBSR voor mantelzorger.

Via Arbeidsintegratie
De Amersfoortse vergoed in principe 100 euro. Vraag echter goed door op de voorwaarden. De Ohra vergoedt alleen een individueel traject op basis van een diagnose van een arts. Menzis biedt vergoeding voor mantelzorgers als ze een aanvullend pakket hebben.


Deelnemen?

Meld je aan of vraag nog meer informatie aan

Ben je enthousiast en denk je dat precies is wat je wilt? Meld je dan direct aan via onderstaand formulier, dan neemt Aware & Awake zo snel mogelijk contact met je op om de inschrijfprocedure met je te doorlopen.

 

Wil je liever 1 op 1 begeleid worden?


Beoefening van mindfulness en het leren mediteren heeft een extra uitwerking in groepsverband, waarin je ook leert van de processen van de andere cursisten. Toch kan het soms zijn dat er zulke diepliggende stukken zijn of dat je extra ondersteuning bij meditatie nodig hebt, dat Mindful Coaching vereist is.

Meer over Mindful Coaching